HoloLens. Gyerekek. Programozás.

Kövesd a szakdolgozatom fejlesztését blogomban! Többek között írni fogok általános áttekintőket, kisebb tutorialokat, majd ahogy haladok előre a projekttel, egyre haladóbb szintű dolgokat is érinteni fogok, magával az architektúrával, fejlesztéssel, eszközökkel kapcsolatban.

A téma

Szakdolgozatomban a Microsoft termékével, a HoloLens nevű kiterjesztett valóság szemüveggel használható oktató szoftvert fogok megvalósítani. Ez a legújabb technológiák közé tartozik, ezért a projekt célja nem csak a szoftver elkészítése, hanem magának a kiterjesztett valóságnak és a HoloLens-nek a mélyebb megismerése.

A projekt amelyet el fogok készíteni, egy olyan szoftver, amely segítségével gyerekek programozni tanulhatnak, könnyen és játékosan, a kiterjesztett valóság segítségével. Ötletemet a Kodu, ugyanúgy gyerekeknek készült programozást oktató szoftver ihlette. Már ez a szoftver nagyon inspirálóan tud oktatni, de ha ezt még a kiterjesztett valósággal is kibővítjük, sokkal motiválóbb lehet. Ebből, illetve a többi elérhető programozást oktató szoftverből, mint pl. a Scratch, CodinGame, code.org, Minecraft stb. fogok ötleteket meríteni, de egy teljesen saját rendszer és világ kialakítása a cél.

Az alkalmazásban a felhasználó egy interaktív térben dolgozik, ahol felépíthet magának egy holografikus világot. Különböző térelemeket helyezhet el, mint pl. növények, épületek, tájak, stb. Karaktereket hozhat létre, amelyeket be is kell, hogy programozzon, mivel alap helyzetben azok nem végeznek semmilyen interakciót. Ezek mellett különböző játékelemeket helyezhet el, mint pl. számlálók, felhasználói felület elemek, triggerek, checkpointok, stb.

Részletes specifikációt az előre haladásom során fogok készíteni, amikor már jobban látom, hogy mit fogok tudni elkészíteni a szakdolgozat leadási határidejéig. Természetesen ezt is meg fogom osztani.

Hogyan lehet majd programozni?

Maga a programozás a Kodu-hoz hasonló blokk programnyelv segítségével történik, viszont a kezelése adaptálva lesz a kiterjesztett valósághoz, annak érdekében, hogy a lehető legkényelmesebben lehessen vele dolgozni. A Kodu-ban levő programozási nyelv viszont nagyon leegyszerűsített, ettől egy kicsivel alacsonyabb szintű programnyelv kialakítása a cél, amellyel a felhasználók a változók, feltételek, ciklusok, függvények koncepcióit is megtanulhatják.

Jövőbeli tervek

Az alkalmazás egy későbbi verziójában extra funkcióként a létrehozott objektumok forráskódja, leírásokkal és magyarázatokkal együtt, is megtekinthető lesz, amely segítségével még többet tanulhatnak. A többjátékos üzemmód is megtalálható lesz, ahol is egy újabb HoloLens segítségével becsatlakozhatnak ugyanabba a világba mások is, így akár együtt fejleszthetik és próbálhatják ki az elkészült játékokat. Az elkészült játékok később egy áruházban megoszthatók lesznek a többi felhasználóval.

Természetesen a szakdolgozatra szánt idő alatt nem lehet egy funkció-teljes szoftvert fejleszteni, ez inkább egy ízelítő lesz abból, hogy milyen jó dolgokat lehet HoloLensben csinálni. A kódbázis githubon fog élni, amelybe a szakdolgozat megvédése után fogadni fogom a közreműködéseket és talán a közösség erejével egy nagyon király és élvezhető alkalmazást tudunk majd létrehozni.

Felhasználásra kerülő eszközök

A fejlesztéshez szerencsére nagyon sok (ingyenes) eszköz áll rendelkezésünkre. Ami még ennél is jobb, hogy nem kell, hogy rendelkezz saját HoloLensszel, amely fejlesztői változata nem mellesleg 3000 US dollár, mivel letölthető egy emulator, amelyben lehet futtatni az alkalmazásokat. Természetesen ez nem adja át azt az élményt, mintha egy valódi eszközön használnánk az alkalmazást, pár dolog nem is érhető el vele, illetve nem is lehet 100%-osan letesztelni vele a projektünket, de jó alternatíva. Viszont én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a Microsoft budapesti irodájában található egy HoloLens, és mivel én Microsoft Student Partner vagyok, ezért amikor arra járok használhatom az eszközt tesztelésre.

Továbbá elég sok szoftvert fogok a tanulási fázis és a fejlesztés során felhasználni, amelyek többségéről írni is fogok. Ezek a következők (a teljesség igénye nélkül):

  • Unity 2017
  • Visual Studio 2017
  • HoloLens Emulator
  • Vuforia
  • MixedRealityToolkit-Unity
  • HoloLens Academy kódok
  • Galaxy Explorer alkalmazás

Remélem, hogy felkeltettem az érdeklődésed, és követni fogod kalandjaimat a HoloLens kiterjesztett világában! 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: