Mi is az a kiterjesztett valóság?

A kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR), mint ahogy a nevében is benne van, kiterjeszti a valóságot a virtuális világgal. Tehát egy réteg kerül a szemünk és az előttünk levő világ közé, amelyen 3D objektumok jelennek meg és úgy érzékeljük, mintha ott lennének a térben. Pl. a Pokemon GO egy jó példa erre, ahol a pokemonok a telefon kamerája és AR technológiának segítségével úgy jelentek meg a telefon képernyőjén, mintha a valóságban is ott lennének.

Másik, talán kézzelfoghatóbb példa, hogy ahelyett, hogy fizikai képernyőket néznék, egy AR szemüveg segítségével kivetíthetünk magunk elé annyi képernyőt, amennyit csak akarunk, és azokon dolgozhatunk, ezzel is növelve a produktivitásunkat és csökkentve az asztalunkon levő eszközök számát.

Az AR fejlődése

Képtalálat a következőre: „Ivan Sutherland”

Az AR és a VR története egészen 1968-ban indul, amikor is Ivan Sutherland megalkotta az első fejre erősített kijelző rendszert.

Azóta majdnem 50 év telt el, de még továbbra sem történt igazán nagy áttörés. 2014-ben indult meg komolyabban a fejlődés e területen, amikor is sorra jelentették be a különböző AR eszközöket, mint a Google Glass-t, a Magic Leap-et, majd később a HoloLens-t.

Ma pedig már minden nagy cég próbálkozik vele. Pl. nemrégiben az Apple adott ki fejlesztőcsomagot, amellyel iOS-re írhatunk AR alkalmazásokat, illetve nem sokkal később a Google is bejelentett egy hasonlót Androidra. Mint tudjuk, a konkurencia nyomása mindig fejlődéshez vezet, úgyhogy kíváncsian várom, hogy mi fog belőle kisülni.

AR szemüvegek

 

Képtalálat a következőre: „meta 2”

Jelenleg két komoly AR szemüveg van a piacon, a META 2 és a HoloLens. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai, de pl. a HoloLens nagy előnye, hogy teljesen hordozható a konkurenciával ellentétben, mivel azt egy számítógéphez kell csatlakoztatni használat közben. Viszont a META látószöget 90 fokos, amely dupla akkora, mint a HoloLensé. Utóbbinak ez az egyik nagy gyengesége, remélhetőleg a második verzióban ez már sokkal nagyobb lesz.

Képtalálat a következőre: „hololens”

Ezeken kívül kapható még néhány nem túl fejlett, csak néhány információt (pl. idő, sebesség, stb.) megjelenítő szemüveg is.

Viszont van egy olyan is, amely még nincs kiadva, de érdemes róla beszélni, ez a Magic Leap. A fejlesztő csapat állítólag át fogja hidalni mind a HoloLens, mind a META gyengeségeit, ezzel a legjobb AR technológiát létrehozva. Emellett teljesen más megközelítésben fog működni a technológia, ugyanis itt nem a lencsékre történik a kép kivetítése, hanem a szemre vetíti rá a képet.

Képtalálat a következőre: „magic leap”

Nagyon kevés információt árultak el a fejlesztők a szemüvegről, pl. még kép sincs róla publikálva. Kíváncsian várom a végterméket.

A környezet feltérképezése

Képtalálat a következőre: „spatial mapping”

Hogyan tudják ezek az eszközök, hogy hol kell, hogy megjelenítsék a hologramokat? Egyszerűen feltérképezik a környezetet a kameráik és különböző szenzorok segítségével. A feltérképezés (Spatial Mapping) során általában háromszögeket illesztenek a felületekre, amelyek aztán azokat a határokat képezik, amelyeken belül megjelenhetnek a hologramok, vagy amelyekre hologramokat lehet illeszteni. Pl. van egy szobánk, amely közepén van egy asztal. Ennek feltérképezése után hologramokat tudunk az asztalra helyezni, pl. egy város makettjét, vagy egy balettozó kislányt.

AR mobilon

Képtalálat a következőre: „arkit”

Ahogy említettem az elején, mobilon is elérhető már az AR technológia. Ez hasonlóan működik, mint a szemüvegek esetében, tehát a kamera segítségével térképezi fel a környezetet. A telefonos és a szemüveges AR-nek általában teljesen más a use case-e, de pl. játékra mindkét fajta eszközt előszeretettel használják.

Az Apple ARKit fejlesztő csomagja nem rég jelent meg, amellyel egy elég komoly eszközt adtak az iOS fejlesztők és a felhasználók kezébe. Mint tudjuk, az Apple által bevezetett dolgok általában eléggé beindítják a piacot, úgyhogy még nagyobb fejlődés várható a közeljövőben.

Erre egyből a Google is válaszolt, az ARCore technológiájának bejelentésével. Ez az ARKittel ekvivalens technológia Androidra.

Mindkét SDK-hoz tartozik Unity támogatás is, ezért ugyanolyan egyszerűen tudunk rájuk fejleszteni, mint pl. HoloLensre.

Tehát az AR egyre nagyobb utat tör magának, főleg a szórakoztatás, és különböző iparágak terén. Egyre több eszköz megjelenését jelentik be, egyre elérhetőbb áron. Pár éven belül minden felhasználó asztalán akár megtalálható lehet egy AR szemüveg.

Te mit gondolsz a technológiáról? Véleményedet kíváncsian várom kommentben!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: